Swan 41:n (S&S #2150) ensiesittely tapahtui 1973 ja se on järjestyksessään yhdeksäs Sparkman & Stephensin suunnittelupöydältä Nautorille tuotantoon lähtenyt malli. Swan 41:n syntyhistoriaan liittyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita hieman valotetaan seuraavassa.
Sparkman & Stephens otti epätavallisen askeleen kyseisen mallin suunnittelussa ja antoi harkiten valitun kilpapurjehtijan Bob Jonesin käyttää tulevan Swan 41:n linjoja alumiinisen Admiral’s Cup one-offin rakentamiseen. Huikean kisamenestyksen saanut Gunfleet of Hamble (S&S #2120) sai vuotta myöhemmin huomata 1974 Admiral’s Cupissa kilpailevansa sarjavalmisteisten lasikuituisten sisariensa Swan 41:n kanssa.
Huikeiden purjehdusominaisuuksien lisäksi Sparkman & Stephens varmisti Swan 41:n toimivat sisätilat skaalaamalla tilajärjestelyt vuotta aikaisemmin lanseeratusta suuren suosion saaneesta Swan 44:sta. Takaosastaan syvä runko, hivenen eteenpäin työnnetty salonki ja jyrkähkö istumakaukalon etupuolelle kansiluukun kautta tehty sisäänkäynti edustivat uutta ajattelua racer/cruiser tilankäyttössä. Ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan Swanissa oli oikea seisomakorkuinen takakajuutta.
Jotain erityistä oli syntynyt… Olin Stephens otti heinäkuussa 1973 ensi kertaa Rod veljensä mukaan Pietarsaareen koepurjehtimaan uunituoreen Swan 41:n.
s/y CHARIOT OF FIRE on valmistunut maaliskuussa 1976 ja on runkonumeroltaan #49. Kaikkiaan tätä mallia on rakennettu 61 kappaletta. Kaksi ensimmäistä vuottaan vene oli saksalaisessa omistuksessa ja sitten kahdella suomalaisella ennen nykyistä omistajaperhettä, jonka omistukseen alus siirtyi loppukesästä 2012.
Vene on edellisen omistajan toimesta purjehtinut mm. Välimerelle ja ollut talvisäilytyksessä Böbs Werfillä Travemundessä, jossa veneeseen on tehty mittava refit: -uusi tiikkikansi alipainemenetelmällä alkuperäisen Nautorin mallin mukaan – koneen vaihto – rullalaite – autopilotti – uusi ankkurivinssi – uusi jääkaappi Nykyisen omistajan toimesta veneeseen on asennettu mm. seuraavaa: -PC-pohjainen navigointijärjestelmä langattomalla ulkonäytöllä – Webasto 5500 Evo lämmitin – osittain uusi sähköjärjestelmä