S/y Shaula on valmistunut vuonna 1971 runkonumerolla 23. Se on myyty Hollantiin samana vuonna, tiettävästi Easy Rider -nimisenä. Hollannissa sen kotisatama oli Rotterdamissa, omistajanaan J.C.W van Dam. Samalla veneen nimi muuttui Shaulaksi.
Shaula kilpaili aktiivisesti ns. sisäjärvillä vuosia. Sitä kunnostettiin 44:n Hollannin vuoden aikana runsaasti, mm. Perkins 36 hp on vuodelta 1993. Vuonna 1996 Shaula sai toisen omistajansa, joka uudisti mittaristot, lieden, asensi vesivaraajan ja kylmäkoneiston. Myös veneen vesijärjestelmä uusittiin perusteellisesti. Vuonna 2003 Shaula sai uuden teak -kannen ja elektroniikkaa. Myös kyljet uusittiin 2003. Vinssit ovat samoin vaihdettu uusiin. Vuonna 2009 pohja sai epoksiprimer -käsittelyn. Purjeita oli 16 kpl, joista neljä oli spinnuja…
Vene ostettiin vuonna 2015 Suomeen ja se samana vuonna purjehdittiin Paraisille. Veneeseen on täällä mm. asennettu septitankki, webasto ja teetetty uusi moottorikoppa. Samoin kaikki puupinnat on kunnostettu. Myyntiin vene päätyi täällä, koska vene tuli Suomeen moottoriveneen vaihtokaupassa; uusi omistaja ei ollut purjehtija.
Me ostimme Shaulan loppukesällä 2018 ja se siirtyi Paraisilta kotisatamaansa Helsinkiin, Helsingfors Sägelssällskap HSS:lle syksyllä 2018. Talven aikana veneen elektroniikkaa päivitetään, samoin patjojen verhoilut.
S/y Shaula is built in 1971 (hull number 23). It has been sold to the Netherlands in the same year as far as is known called as Easy Rider. Hers home port was Rotterdam in Netherland and the owner was J.C.W. van Dam. At the same time, the boat has a name changed to Shaula.
Shaula has been raced actively in the ”inner lakes” of Netherlands. In the past 44 years that the boat was in Netherlands is has been continuously improved and repaired, for example, the new Perkins (36 hp) fitted in 1993. In 1996 Shaula got her second owner. New owner renewed navigation instruments and cooker. He also installed a water heater and a cooling unit. He also renewed the fresh water system completely. In 2003 Shaula got a new teak deck and some electronics. Also, the top-sides were painted. Winches have been replaced to new ones. In 2009 her bottom got an epoxy barrier coat treatment. She had 16 sails, four of them were spinnakers.
The third owner bought the boat in 2015 and sailed her to Parainen, Finland. During this ownership, she got a holding tank, heater (Webasto) and a new cover for the motor. Also, the interior was varnished. The boat was placed on sale in summer 2018 since the owner wasn’t a sailor and boat was a part of an exchange in a motorboat deal.
We bought the boat in 2018. Her current home port is Helsingfors Sägelsällskap (HSS). During the winter 2018-2019 the electronics and upholstery is updated.