Tungu, Antilla 30

Vene tunnetaan Suomen purjehdusurheilun historiassa paremmin alkuperäisen tilaajansa Keijo Petäjän sille antamalla nimellä Marjo 3. Tämä on ensimmäinen Antilla 30 tavaramerkillä valmistunut vene. Se laskettiin vesille 1973.

Eino Antinoja oli valmistanut samaa runkoa jo aikaisemmin tavaramerkillä S&S 6.6. (numero tulee IOR mittaluvusta). Venettä kehitettiin tekemällä siihen kokonaan uusi kansirakenne. Antilla 30:n avotila on suurempi kuin S&S 6.6:ssa, mutta korkeamman ylärakenteen takia sisätila on hieman korkeampi. Veneeseen tehtiin myös muutamia muita teknisiä muutoksia, jotka sallivat samalla mittaluvulla jalan pitemmän maston ja vastaavasti suuremman purjepinta-alan.

Muutokset suunnitteli veneen tilaaja arkkitehti Keijo Petäjä. Omaan veneeseensä hän suunnitteli myös one-off sisustuksen, joka on rakennettu paikalleen mahonkivanerista. Sarjatuotannossa valmistuneissa Antilloissa on useita erilaisia sisustusvariaatioita, mutta useimmat niistä on toteutettu lujitemuovisilla sisämoduuleilla.

Marjo 3 oli Keijo Petäjän kipparoimana aikansa menestyksekkäin suomalainen puolitonnari. Veneessä oli erittäin suuri Hoodin valmistetta oleva purjegarderobi.

Keijo Petäjän kuoleman jälkeen perilliset myivät veneen haminalaiselle merikapteeni Jarkko Kukkoselle. Omistajien nimenomainen toivomus oli, että veneelle tulee antaa uusi nimi ja Kukkonen risti sen Tunguksi. Kukkosen perheeltä Tungu siirtyi 1994 nykyisille omistajilleen Ari ja Vesa Mäkelälle, nyttemmin jo edesmennyt isämme oli aikanaan myös veneen osakkaana.

Vene on läpikäynyt perusteellisen kunnostuksen, mutta sen tyyli ja mahdollisuuksien mukaan myös varustus on edelleen hyvin alkuperäinen.  Siellä missä tekniikkaa on jouduttu uusimaan, olemme pyrkineet mahdollisimman pitkälti säilyttämään tyylin. Alkuperäistä irtaimistoa on runsaasti varastoituna mm. kaikki veneen mukana tulleet alkuperäiset Hood -purjeet. Niistä kovan tuulen spinnu ja myrskyfokka ovat edelleen aktiivikäytössä.

Vasta 2014 veneeseen asennettiin rullagenoa. Moottori oli vuoteen 2000 saakka alkuperäisen mallinen Yanmar YSE 8 (ei kuitenkaan alkuperäinen yksilö), sittemmin se on vaihdettu tehokkaampaan 16 hp koneeseen.

Omassa käytössämme Tungu on matkavene, joka on kiertänyt paitsi Suomen ja Ruotsin saaristoa, myös Eestin rannikkoja, Riianlahtea ja Eteläistä Itämerta.

Taidot

Lähetetty

9.12.2018