Kuohuneiti II, Avance 40
Kuohuneiti II oli arkkitehti Heikki Sirenin järjestyksessä toinen S&S vene, joka rakennettiin Avance 40 rungolle ja jonka erityispiirteenä on nostoköli, joka löytyi myös hänen edellisestä S&S veneestä. Sirenin aikomuksena oli purjehtia Atlantin yli ja varusti veneensä sen mukaisesti. Sirenin toimistoon perustettu sisustusarkkitehtiosasto sai tehtäväksi suunnitella aluksen sisätilat ja siksi ratkaisut ovatkin tavanomaisesta poikkeavat (jopa poikkeukselliset), mutta myös hyvin toimivat. Veneen rakennusvaiheessa Siren valvoi tarkasti ja kriittisesti läpi projektin, toistuvilla telakkakäynneillään. Suunnittelussa pyrittiin varmistamaan keskeisimpien funktioiden toimintavarmuus. Siksi Kuohuneiti II:lla on mm. kaksi ohjauspistettä (toinen sisällä doghousessa), jotka molemmat on varustettu erillisillä kvadranteilla. Lisäksi veneessä on kahdet erilliset sisätilojen lämmitysjärjestelmät. Lopputoteamus – ihana vene!
Kuohuneiti II was the second S&S yacht owned by Finnish architect Heikki Siren and was designed on Avance 40 GRP hull. Her special design features include for example a centerboard, one which had been incorporated on Siren´s previous S&S yacht, too. Architect Siren had a plan to cross the Atlantic and, hence many details and features were designed this in mind. Siren had a unit specialized in interior architecture set up at his bureau. Later on, the unit was assigned to take care of the interior details. The result was unconventional, yet very functional. Siren frequently visited the yard during the building process, to critically assess and supervise the progress and outcome of the project. The operational reliability of essential functions was given a lot of scrutiny at the designing stage and that is why she, for example, has two helm stations (one inside the doghouse), both of which are equipped with individual quadrants. Backup redundancy is found also in two separate heating systems. Conclusion – A lovely Boat!
Rebelle, Avance 40
REBELLE on vuonna 1984 runkonumerolla 12 valmistunut Avance 40 –purjevene. Veneen alkuperäinen amerikkalainen tilaaja myi veneen edelleen Yhdysvaltojen itärannikolla asuneelle pariskunnalle, Jack ja Antoinette Fallonille. Jack Fallon oli Ted Kennedyn läheinen ystävä. Veneen nimi oli tuolloin AnJac ja kotisatama Osterville, Massachusetts. Veneen seinällä on kehystetty kuva Ted Kennedystä purjehtimassa veneellä vuonna 1995. Vuonna 2005 veneen osti ja toi takaisin Suomeen Ateenan olympialaisten jälkeen kilpapurjehdusuransa päättänyt Jukka Piirainen. Vene sai uudeksi nimekseen Piiraisen vaimon laivanvarustajasukulaiselle aikoinaan kuuluneen purjelaivan nimen, Pleione. Venettä kunnostettiin mittavasti vuoden 2006 aikana, jolloin mm. tiikkikansi, moottori, lämmitys, sähköt ja putket uusittiin. Nykyinen omistaja osti veneen syksyllä 2018 ja nimesi veneen yhdistämällä tyttäriensä Rebekan ja Ellen etunimet. REBELLE on sisätiloiltaan identtinen nykyisen omistajan vanhemmille vuosina 1989-2004 kuuluneen Avance 40 runkonumero 13:n kanssa. REBELLE:n nostoköli mahdollistaa 1,5 metrin syväyksen mukaiset reittivalinnat ja rantautumiset moniin mielenkiintoisiin luonnonsatamiin.
REBELLE is Avance 40 sailing yacht from 1984. Her first American owner sold her further to Jack and Antoinette Fallon. Jack Fallon was good friends with Ted Kennedy. Back then the yacht was called AnJac and her home harbor was in Osterville, Massachusetts. There is a photo of Ted Kennedy sailing with Anjac on Thanksgiving day in Hyannisport, MA, in 1995. In 2005 the yacht was bought and brought back to Finland by Jukka Piirainen who had ended his athlete career in the Finnish national sailing team after the 2004 Summer Olympic Games in Athens. The yacht was renamed to Pleione according to a tall ship once owned by his wife’s relative. During 2006 the deck, engine, electric systems and all hoses were renewed. The current owner bought the yacht in 2018 and renamed her to REBELLE according to his daughters Rebekka and Elle.. The interior details of REBELLE (Avance 40 hull number 12) are identical with those of the hull number 13 once owned by his parents. Centerboard and draught of only 1.5 meters provide access to numerous unique routes and natural harbors.