Duette, Swan 37

Duette, Swan 37

Swan 37 Nautor no. 37/009 1970 L-3329, A 50609

Ensimmäiset omistajat käyttivät kilpaveneenä jolloin 1970 – 1980 osallistui mm. Fastnet ja Round Britain ym. avomerikilpailuihin nimellä S/Y Duette. Rek no K2806. Seuraava omistaja käytti 1980 -1983 venettä matkaveneenä Englannin ja Euroopan lähialueiden vesillä. Nykyiset omistajat ostivat veneen englantilaiselta omistajalta 30.09.1983. Suuremmat korjaukset 1990 –luvulla:

  • vaihdettiin moottori Volvo 2003
  • asennettiin teak kansi
  • maalattiin runko
  • kunnostettiin sisustus

Käyttö matkapurjehdukseen koko Itämeren alueella. Nyttemmin pääasiassa Suomen saaristossa. Siirtyy asteittain yhä enemmän seuraavan sukupolven käyttöön.

Dictator, Swan 38

Dictator, Swan 38

”Dictator” Swan 38 S&S 003/1974, rakentaja Nautor, Pietarsaari. Vene on valmistuttuaan myyty suoraan Pohjois Irlantiin? tarkentamattomien tietojen mukaan. Sieltä vene oli kulkenut Espanjan rannikolle josta kaksi suomalaista osti veneen yhteisomistajuuteen ja kotisatamaksi tuli Helsinki. Toinen omistajista oli valmis luopumaan veneen omistajuudesta vuonna 2005 jolloin veneen kotisatamaksi tuli Rymättylä. Veneeseen tehtiin vuosina 2005-2006 mittavat ehostustoimenpiteet alkuperäistä henkeä säilyttäen. Veneestä on laadittu Nautor tarkastajan yksityiskohtainen tarkistuslista ja todettu veneen yleisilmeen olevan erittäin hyvä. Nykyiset omistajat ostivat veneen vuonna 2009 syksyllä ja nykyinen kotisatama on Rymättylä. Veneen nimestä syntyi hieman keskustelua ostotilanteessa, mutta kun meille selvisi että vene oli valmistuessaan Nautor:in esitteissä oleva swan 38 ja alkuperäinen nimi on ”Dictator” oli asia ratkaistu. Veneen nimeä ei muuteta. Venettä käytetään pääosin retkipurjehdukseen itämeren alueella ja kilpapurjehduksiin osallistuminen on toteutettu lähinnä ystävien tapaamismerkeissä.

Dictator, Swan 38

Chariot of Fire, Swan 41

Swan 41:n (S&S #2150) ensiesittely tapahtui 1973 ja se on järjestyksessään yhdeksäs Sparkman & Stephensin suunnittelupöydältä Nautorille tuotantoon lähtenyt malli. Swan 41:n syntyhistoriaan liittyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita hieman valotetaan seuraavassa.

Sparkman & Stephens otti epätavallisen askeleen kyseisen mallin suunnittelussa ja antoi harkiten valitun kilpapurjehtijan Bob Jonesin käyttää tulevan Swan 41:n linjoja alumiinisen Admiral’s Cup one-offin rakentamiseen. Huikean kisamenestyksen saanut Gunfleet of Hamble (S&S #2120) sai vuotta myöhemmin huomata 1974 Admiral’s Cupissa kilpailevansa sarjavalmisteisten lasikuituisten sisariensa Swan 41:n kanssa.

Huikeiden purjehdusominaisuuksien lisäksi Sparkman & Stephens varmisti Swan 41:n toimivat sisätilat skaalaamalla tilajärjestelyt vuotta aikaisemmin lanseeratusta suuren suosion saaneesta Swan 44:sta. Takaosastaan syvä runko, hivenen eteenpäin työnnetty salonki ja jyrkähkö istumakaukalon etupuolelle kansiluukun kautta tehty sisäänkäynti edustivat uutta ajattelua racer/cruiser tilankäyttössä. Ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan Swanissa oli oikea seisomakorkuinen takakajuutta.

Jotain erityistä oli syntynyt… Olin Stephens otti heinäkuussa 1973 ensi kertaa Rod veljensä mukaan Pietarsaareen koepurjehtimaan uunituoreen Swan 41:n.

s/y CHARIOT OF FIRE on valmistunut maaliskuussa 1976 ja on runkonumeroltaan #49. Kaikkiaan tätä mallia on rakennettu 61 kappaletta. Kaksi ensimmäistä vuottaan vene oli saksalaisessa omistuksessa ja sitten kahdella suomalaisella ennen nykyistä omistajaperhettä, jonka omistukseen alus siirtyi loppukesästä 2012.

Vene on edellisen omistajan toimesta purjehtinut mm. Välimerelle ja ollut talvisäilytyksessä Böbs Werfillä Travemundessä, jossa veneeseen on tehty mittava refit: -uusi tiikkikansi alipainemenetelmällä alkuperäisen Nautorin mallin mukaan – koneen vaihto – rullalaite – autopilotti – uusi ankkurivinssi – uusi jääkaappi Nykyisen omistajan toimesta veneeseen on asennettu mm. seuraavaa: -PC-pohjainen navigointijärjestelmä langattomalla ulkonäytöllä – Webasto 5500 Evo lämmitin – osittain uusi sähköjärjestelmä

Carly III, Swan 43

Carly III, Swan 43

Swan 43/018 year 1969.

Carly III was originally branded as a PJ 43 for USA markets and started as a racing boat on the big lakes in USA. After a racing period, in the end of 1970’s she continued ocean racing and globetrotting from New Orleans. In the 1980’s she moved to Denmark and was for the first time refurbished in Walsted Baadeverf.

Year 2000 she was brought to Finland by Fredrik Ekström. First she was refurbished and structurally reinforced and modified in Nautor Yxpila. Current owners have then continued refurbisihing, updating, especially to the electronics and navigation systems.

Today, she is a very thoroughly, but carefully to original lay-out and contemporary style refurbished classic S&S offering unique, fast and powerful sailing performance and eye-catching, stunning looks.
Beside of a beautiful interior, this unique yacht offers a very extensively reinforced hull and structures and custom made fittings. Other modifications include e.g. modified and deeper keel (1150 kg extra) and deeper rudder to match the new modified 20 meter Huisman 3-spreader rig and oversized deck gear and Perkins M65 engine and hydraulic gearbox for blue-water sailing in demanding areas. For one-man or family sailing she also has the strongest Jefa DD2 direct drive autopilot installed, controlled via Garmin autopilot system.

The current displacement is 13 tons, ballast being 6 tons and draught 2,45m. Latest LYS given is 1.29.